30 grudnia 2015

W poszukiwaniu nawigacji idealnej: EB Dirigo GPS Navigation


Oto kolejny trop w moich poszukiwaniach. Tym razem przedstawiam wam nawigację, która dopiero startuje. A że zapowiada się obiecująco, warto śledzić jej dalsze losy.

Przed wami EB Dirigo GPS Navigation.

Jestem pewien, że słyszycie tę nazwę po raz pierwszy. Nic dziwnego. W sklepie Google Play ma poniżej 1000 pobrań. Ja sam natknąłem się na Dirigo przeglądając forum OSM. Aplikacja jest co prawda dostępna do pobrania i jak najbardziej działa, jednak na chwilę obecną określiłbym ją jako solidną betę. Za jej powstanie i rozwój odpowiada niemiecka firma Elektrobit, mająca spore doświadczenie w tworzeniu systemów nawigacyjnych dla przemysłu motoryzacyjnego, a także rozwiązań bazodanowych.

Mimo wielu braków i dość surowego, by nie powiedzieć topornego, interfejsu Dirigo jest całkiem dobrym narzędziem do nawigowania. W tej chwili dla użytkownika niezbyt wymagającego, ale w przyszłości... kto wie.

Jak wygląda Dirigo?

Aplikacja uruchamia się dość długo. Po chwili naszym oczom ukazuje się mapa z zaznaczoną pozycją oraz skromny interfejs z fontem w kolorze zielonym. Co ciekawe od razu w widoku mapy są dostępne kontrolki prędkości czy czasu przybycia do celu, co jest pewną niedoróbką.

W prawym górnym rogu mamy lupkę otwierającą wyszukiwarkę, a w lewym dolnym ikonę, której kliknięcie otwiera półkolisty pierścień z przyciskami. Fajny pomysł, ale razi puste pole na czwarty przycisk. W menu możemy przejść do mapy, wyszukiwarki oraz ustawień.

Co potrafi?

Wyszukiwarka pozwala na wyszukanie miejsca docelowego po adresie, z ostatnio wybieranych oraz po punktach POI.

Aby wyszukać cel trzeba najpierw wybrać kraj (jeśli mamy więcej niż jedną mapę), następnie krok po kroku miasto, ulicę, numer. Na szczęście Dirigo umożliwia nawigowanie do miejscowości bez konieczności podawania nazwy ulicy - pinezka ustawia się wtedy w centrum miejscowości.

Trasa obliczana jest bardzo szybko. Może mieć na to wpływ brak propozycji alternatywnych tras - niestety, na tę chwilę Dirigo proponuje tylko jeden wariant. Trasy nie można w żaden sposób zmodyfikować, nie można też dodać do niej nawet jednego punktu pośredniego. Na plus zaliczę bardzo rozsądnie działający algorytm - trasy są naprawdę dobrze dobierane i pokrywają się zwykle z tymi wyznaczanymi przez inne, bardziej znane nawigacje.

W preferencjach możemy ustawić niewiele parametrów, ale źle nie jest. Dirigo wytyczy trasę dla samochodu, roweru i pieszego. Rodzaje trasy to: szybka, krótka i ekologiczna. Prawdę mówiąc nie wiem, jak zweryfikować sens istnienia tej trzeciej, zwykle pokrywa się z szybką - bo tak na logikę, szybka i płynna jazda to jazda najbardziej ekologiczna (mniejsze spalanie, mniej trucizn wydalanych przez układ wydechowy).

Ponadto możemy ustawić czy chcemy, aby nawigacja uwzględniała autostrady, drogi płatne i promy.

Program oferuje też tryb nocny i automatyczne przełączanie między trybem nocnym i dziennym.

Mapy

Dirigo bazuje na mapach OSM, które są bardzo aktualne. Mapy mają rozsądne rozmiary w porównaniu z Magic Earth i Maps.me, pewnie dlatego, że zrezygnowano z niektórych warstw oraz widoku 3D.

Przykładowe rozmiary:
  • Polska - 382 MB
  • Czechy - 185 MB
  • Francja - 1227 MB
  • Niemcy - 1280 MB


A jak nawiguje?

Nawigacja oferuje tylko widok z lotu ptaka (2D). Aby włączyć widok 3D, należy przeciągnąć dwoma palcami z dołu w górę ekranu. Ciekawym, choć również kontrowersyjnym rozwiązaniem jest podział ekranu (w trybie poziomym) na dwie części, kiedy dojeżdżamy do skrzyżowania. Wówczas po lewej stronie mamy graficzny podgląd skrzyżowania, ułatwiający wykonanie manewru. Jak mówię, rozwiązanie kontrowersyjne, ale można z czasem docenić jego zalety.

Ekran programu podczas nawigacji wyświetla też odległość do najbliższego manewru, nazwę drogi, którą się poruszamy oraz 2 z kontrolki do wyboru z: obecna prędkość, szacowany czas przyjazdu, średnia prędkość, odległość do celu podróży, odległość pokonana, czas do celu podróży. Szkoda, że na ekranie jest miejsce tylko na dwie kontrolki - miejsce na dolnym pasku zajmują zbędne ikonki.

Ponadto wyświetlane są ograniczenia prędkości (brak możliwości ustawienia alarmów o przekroczeniu prędkości dozwolonej) oraz ikonki: nagrywania notatki głosowej i aparatu. Te dwie służą do zbierania danych drogowych. Przypominam, że nawigacja jest w fazie rozwoju i wiele zależy od zaangażowania użytkowników-testerów. Wy również możecie pomóc uzupełniać bazę znaków drogowych (zebrane dane trafiają do OpenStreetMap, pomagają więc ulepszać mapę dostępną także w innych nawigacjach).

Jeśli chcecie dołączyć do testerów i przyczynić się do rozwoju programu, zajrzyjcie do tego wątku na forum OSM.

Możliwe jest też uruchomienie symulacji trasy, ale bez opcji regulowania prędkości.

Dirigo nie posiada nagranych komunikatów głosowych, korzysta jedynie z syntezatora mowy zainstalowanego w telefonie. Wskazówki są dość precyzyjne.


Podsumowanie

Dirigo to projekt, który zamierzam śledzić w nadziei, że powstanie nawigacja idealna. Program już teraz działa stabilnie, dobrze wyznacza trasę i mimo skromności opcji oraz spartańskiego wyglądu jest łatwy w obsłudze.

Demo:

 

 Przejazd:

 

Ocena:

brak

Na razie nie oceniam - jak tylko pojawią się jakieś znaczące zmiany, nie omieszkam wrócić do tematu.

Link do aplikacji w sklepie Google Play

4 komentarze:

  1. Anonimowy30.12.15

    Błąd - oferuje także widok 3D. Warto poprawić to w artykule:
    https://c1.staticflickr.com/1/664/23114616743_92608b4c88.jpg
    https://c2.staticflickr.com/6/5786/23373478689_58edd6a062.jpg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm, a możesz napisać jak to osiągnąłeś? U mnie nie działa. Tak samo jest problem z trybem automatycznym dzień / noc.

      Usuń
  2. Anonimowy2.1.16

    Przeciągnąć dwoma palcami po widoku 2D pionowo od góry do dołu.
    Radzę też wypróbować inne ruchy z użyciem dwóch palców tekie jak rozciąganie obrazu po przekątnej (zoomowanie) oraz obrót obrazu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście ten sposób działa - dzięki za podpowiedź! Poprawiłem recenzję.

      Usuń

Proszę o zachowanie kultury w komentarzach.