14 stycznia 2016

W poszukiwaniu nawigacji idealnej: Progorod Europa (ПРОГОРОД Европа)


W poszukiwaniu nawigacji idealnej zapuściłem się w rejony, w których nie używa się alfabetu łacińskiego.

Przed wami niespodziewany czarny koń w wyścigu po zaszczytny tytuł: Progorod Europa.

Ta rosyjska aplikacja nie jest szczególnie popularna w naszym kraju, o czym świadczy znikoma liczba komentarzy w Google Play. Sporą barierą może być brak polskiej czy choćby angielskiej wersji opisu w tymże sklepie. A nawet jeśli przebrniemy przez te przeszkody, ostatnia z nich może się okazać największą: Progorod nie ma polskiej wersji językowej i dotyczy to zarówno interfejsu, jak i lektora. Do tego jest płatna.

I to były największe wady. Teraz zaczną się - z grubsza - same pozytywy. Zatem, jeśli brak polskiej wersji językowej jest dla ciebie nie do przejścia, nie czytaj dalej, szkoda twojego czasu. Zainteresowanych, zaciekawionych - zapraszam do dalszej części recenzji. Będzie się działo.

Podstawowe informacje


Progorod tworzony jest przez moskiewską firmę NFB Investment. Nawigacja wykorzystuje otwarte mapy OSM - dostępne są wszystkie państwa kontynentu europejskiego. Aplikacja nie jest jednak darmowa - kosztuje 22,77 zł. Inaczej jednak niż w przypadku Scouta, tu płacimy nie za mapy, ale szereg zaawansowanych funkcji, których próżno szukać w darmowych nawigacjach. Pod tym względem stosunek ceny do jakości jest rewelacyjny.

Progorod stawia sprawę jasno - został stworzony do jazdy samochodem. Nie możemy tu wybrać algorytmu dla tras rowerowych czy pieszych. Być może dla kogoś jest to ograniczenie, dla mnie nie ma znaczenia. Do turystyki pieszej używam innej aplikacji, a dzięki skupieniu się na jednym typie nawigacji Progorod jest naprawdę szybki.

Rozmiary map:
  • Polska: 601 MB / ponad 1 GB (po rozpakowaniu)
  • Czechy: 322 MB / 537 MB (po rozp.)
  • Francja: 1,69 GB / 2,84 GB (po rozp.)
  • Niemcy: 1,24 GB / 2,30 GB (po rozp.)
Duże, bardzo duże. Dla wielu użytkowników może to być przeszkoda nie do przejścia, jeśli nie dysponują kartami SD lub dostateczną ilością miejsca w pamięci telefonu.

Co do aktualności map, muszę stwierdzić, że nie są to najnowsze wersje. Mapa Polski prawdopodobnie pochodzi w października 2015. Ciekawe kiedy pojawi się aktualizacja?

Jak wspomniałem, wśród głosów lektorów nie znajdziemy polskiego. Są wersje męskie i żeńskie rosyjska i angielska oraz męska hiszpańska. Do wyboru do koloru :) Zabrakło opcji konwersji tekstu na mowę, ale wobec braku przetłumaczonych na polski wskazówek nie ma to żadnego znaczenia.

Program oferuje bardzo duży zakres nachylania mapy. Dodając do tego efekt trójwymiarowych budynków, możemy patrząc na mapę poczuć się jak w samym środku miasta. Oczywiście dla fanów płaskich map bez bajerów jest możliwość wyłączenia budynków 3D, a nawet ich obrysów.

Do tego na mapie można włączyć/wyłączyć szereg graficznych informacji. Poczynając od ikon POI przez znaki drogowe, ostrzeżenia o progach zwalniających, przejściach dla pieszych czy światłach sterujących ruchem. Nawigacja ma też wgraną bazę stacjonarnych radarów (brak za to opcji traffic). Oprócz tego nawigacja daje możliwość wyboru jednej z trzech kolorystyk mapy (zwykła, ciepła, chłodna). Dla osób, które lubią grzebać w settingsach jest tu sporo do roboty. Na przykład, jeśli nie podoba ci się standardowy wskaźnik pozycji, możesz zmienić go na miniaturowy samochodzik. W trzech kolorach.

Fajnym rozwiązaniem jest menu podręczne dostępne pod gwiazdką na ekranie mapy. Można je samodzielnie skonfigurować, tak żeby mieć szybki dostęp do najważniejszych funkcji.

Bajery, czyli inni tego nie mają (albo każą za to dodatkowo płacić)


Pierwszym z rzadko spotykanych rozwiązań jest Radar Detector. Jest to specjalny ekran, który zamiast mapy wyświetla minimalistyczne wskazówki (prędkość, ograniczenie prędkości, nazwa ulicy, dwa najbliższe manewry) oraz w osobnym okienku ostrzeżenia o radarach lub niebezpieczeństwach. Przykładowo wyświetla się ikona radaru i odległość, jaka nam do niego pozostała. W opcjach możemy ustawić od jakiej odległości ma się to ostrzeżenie pojawić (np. 1 km przed radarem).


Informacje głosowe. Możemy włączyć/wyłączyć szereg takich informacji, jak np. utrata sygnału GPS czy zbliżanie się do radaru.

HUD, cyli head-up display. Ułatwia podróżowanie nocą, kiedy chcemy mieć jak najmniej rozpraszających uwagę źródeł światła. Telefon kładziemy na desce rozdzielczej samochodu (wymagana podkładka antypoślizgowa), a odwrócony obraz odbija się w szybie. Wbrew pozorom obraz jest całkiem wyraźny i pozwala nawet na wygaszenie podświetlenia zegarów pojazdu. Jak to działa w praktyce zobaczycie na tym filmiku.


Rzeczywistość rozszerzona. Aplikacja uruchamia kamerę telefonu i na obraz rzeczywisty nakłada wycinek mapy wraz z ikonkami POI. Szczerze mówiąc nie widzę zbyt wielu zastosowań dla tej funkcji - ale jest. A inni tego nie mają.

Wyznaczanie trasy


Progorod oferuje kilka trybów wyszukiwania: podstawowy, w którym wpisujemy dowolną nazwę ulicy lub obiektu (np. nazwę sklepu, atrakcji turystycznej), wyszukiwarkę POI, wyszukiwarkę adresową (kroki: państwo - region - miasto - ulica - nr domu), wreszcie wyszukiwanie po współrzędnych geograficznych.

Obliczanie trasy trwa niezwykle szybko, nawet między państwami. Do wyboru zawsze mamy trzy trasy: optymalną, łatwą i krótką. Wyznaczoną trasę można w całości zapisać na później. Inne opcje dostępne przy wyznaczaniu tras to:
  • tryb demo z regulowaną prędkością
  • podsumowanie trasy
  • lista dróg i ulic na trasie
  • wykluczanie odcinków - wtedy nawigacja natychmiast wytyczy nową trasę z pominięciem wybranego odcinka
  • odwrócenie trasy
  • śledzenie trasy (track log)

Możliwe jest też nawigowanie do i pomiędzy punktami zaznaczonymi na trasie oraz dodawanie w ten sposób punktów przelotowych (to niestety nie jest tak wygodne jak w Magic Earth).



Mapa z budynkami w 3D...


...i z wyłączonymi budynkami

Można tez nie tylko zapisywać ulubione miejsca na mapie, ale też dodawać do niej własne ostrzeżenia, które dostępne są potem w zakładce Safety information.

Sporo tego, prawda?

Prowadzenie


Ekran podczas prowadzenia jest bardzo bogaty w informacje, na czym cierpi przejrzystość. W lewym dolnym rogu wyświetlają się manewry i podgląd manewru, który jest bardzo mały i żeby go dobrze widzieć podczas jazdy samochodem, trzeba by chyba używać jakiegoś 7-calowego tabletu, a nie standardowego smartfona z przekątną ekranu 5 cali. W prawym narożniku mamy znak obowiązującego ograniczenia prędkości, który gdy jesteśmy grzecznymi kierowcami pozostaje szary, a gdy przekraczamy prędkość zyskuje czerwoną obwódkę. Pod znakiem wyświetla się bieżąca prędkość.


Na wąskiej, bardzo wąskiej belce u dołu ekranu wyświetlane są takie dane jak godzina, czas jazdy, godzina przyjazdu do celu, odległość do celu, ikona sygnału GPS, przycisk włączania/wyłączania dźwięku, informacja o naładowaniu baterii. Poniżej wyświetla się nazwa ulicy wraz z nazwą miasta - bardzo miły dodatek (to miasto).

Nawigacja prowadzi bardzo pewnie. Nie ma mowy o opóźnieniach, przycięciach grafiki. Na zmianę trasy reaguje błyskawicznie, w ciągu ok. pięciu sekund wyznaczając nową. Program działa stabilnie. Podczas dwutygodniowych testów ani razu się nie zawiesił, ani nie wywalił do systemu - sprawdziłem to na obu telefonach (Lollipop i Kit-Kat). Podczas jednego z przejazdów (patrz film z przejazdem przez miasto) dwukrotnie został utracony sygnał GPS - przypuszczam, że winne były warunki pogodowe z bardzo grubą, nisko wiszącą warstwą chmur.

Progorod ma też genialnego asystenta pasa ruchu. Działa on nie tylko w dużych miastach i na rozjazdach autostradowych, jak w przypadku Magic Earth, ale praktycznie wszędzie. Bardzo czytelnie wskazuje, który pas należy zająć.

Filmy


Prezentacja długa (z głosem):



Prezentacja krótka (bez głosu):



Przejazd - miasto:




Przejazd - za miastem (budynki wyłączone):



Podsumowanie


Plusy:

  • mnóstwo funkcji, które zwykle są dostępne za dodatkową opłatą
  • wzorowa płynność i szybkość działania
  • duże możliwości dostosowania do własnych upodobań
  • świetny asystent pasa ruchu
  • duże możliwości planowania tras (zapis całej trasy, punkty przelotowe, demo trasy)
  • zawsze trzy trasy do wyboru

Minusy:

  • brak polskiej wersji językowej interfejsu i lektora
  • brak polskich znaków w wyszukiwarce
  • zbyt małe elementy interfejsu podczas prowadzenia
  • konieczność łączenia map krajów - jeśli o tym zapomnimy, nie wyznaczymy trasy między państwami
  • ogromne mapy


Ocena

8/10
Zaskakująco bogata w funkcje, dopracowana nawigacja od wschodnich sąsiadów. Dodać tylko język polski i będzie blisko ideału.

Link do aplikacji w sklepie Google Play

Cena: 22,77 zł
Data ostatniej aktualizacji 4.08.2015.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę o zachowanie kultury w komentarzach.