7 listopada 2016

W poszukiwaniu nawigacji idealnej: MapaMap Polska


Przyszła pora na klasykę. MapaMap to program znany od lat polskim kierowcom. Polska nawigacja, polska technologia, polskie dane. Sprawdźmy, jak dziś sprawuje się aplikacja działająca na systemie Android.

Zaraz po uruchomieniu programu, które trwa kilkanaście sekund, użytkownika wita schludny, estetycznie wykonany ekran główny, z którego można przejść do wyszukiwarki, planera tras, statystyk jazdy oraz ustawień. Styl graficzny menu jest przyjemny dla oka, które ceni prostotę i minimalizm - a ja właśnie należę do takich osób. Zatem pierwszy plus dla MapyMap.

Podstawowe informacje


MapaMap to produkt płatny. Ale - tu dobra informacja - przystępny cenowo. Zanim przejdę do cennika, ważna informacja: wersja dziś omawiana obejmuje mapę Polski tworzoną przez firmę Imagis. W sklepie Play dostępna jest też odrębna aplikacja MapaMap Europa, która korzysta z map dostarczanych przez TomToma.

Przejdźmy zatem do cen. W porównaniu do największego konkurenta MapyMap, czyli Automapy, koszty licencji są całkiem atrakcyjne. Już za 9 zł możemy korzystać z nawigacji przez miesiąc, koszt licencji rocznej wynosi 49 zł, zaś licencja wieczysta (lifetime) to wydatek 84 zł. Jeśli ktoś podróżuje głównie po kraju, jest to z pewnością świetna oferta. Licencja obejmuje usługę informacji o korkach i radarach, nie trzeba nic dodatkowo dokupować.

Z przyczyn oczywistych nie mogę podać wagi map różnych krajów. Mapa Polski liczy ok. 320-330 MB.

Obecnie powinna być dostępna mapa z 3 kwartału 2016, ja jednak, mimo że wciąż mam aktywną licencję 30-dniową, nie dostałem aktualizacji i korzystałem z wersji Q2. Nie wiem, dlaczego aplikacja nie wykryła aktualizacji - najwyraźniej jest to bug, który przydarzył się nie tylko mnie (patrząc po komentarzach na Facebooku MapyMap).

Mapa może wyświetlać nie tylko standardowo punkty POI, ale też szlaki i poziomice, w obszarach zabudowanych zaznaczone są też strefy parkowania. Można włączyć widok budynków 3D lub używać mapy "płaskiej". Nie ma warstw znanych z Map Google czy Here, nie uświadczymy też zdjęć satelitarnych. Dostępny jest, co stanowi rzadkość, pikietaż. Kierowcy zawodowi docenią tę opcję.

Zwykle o tym nie wspominam, ale tym razem muszę: obsługa menu jest utrudniona, ponieważ interfejs działa z dziwnym opóźnieniem, czasem wręcz haczy. Na bardzo mocnym sprzęcie i przy tak prostym graficznie interfejsie coś takiego nie powinno mieć miejsca. Warto dodać, że także animacja startowania trasy jest denerwująco powolna. Przez te opóźnienia interfejs sprawia wrażenie topornego i nienowoczesnego. Zdecydowanie trzeba popracować nad optymalizacją, ponieważ dziś, kiedy programy nawigacyjne oferują niemal identyczne funkcjonalności, takie drobiazgi jak wygoda obsługi decydują o tym, czy ktoś "zwiąże się" z nawigacją danego producenta na dłużej.

Mapa jest kolorowa i czasem powoduje to trudność w śledzeniu wyznaczonego przez nawigację śladu. Na szczęście dostępnych jest kilka schematów kolorystycznych i drogą prób i błędów da się wygląd mapy dopasować do swoich preferencji.




Wyznaczanie trasy


"Znajdź i jedź", tak nazywa się pierwsza pozycja w menu głównym. Wyszukiwanie celu jest klasyczne i wygodne. Mamy wybór adresu krok po kroku (miasto, ulica, numer, kod pocztowy), wyszukiwanie punktów POI (tu sporo opcji: wokół bieżącej pozycji, w pobliżu adresu, blisko współrzędnych, wzdłuż trasy, blisko celu trasy) oraz wpisywanie współrzędnych. Nie ma problemu, by rozpocząć nawigację do punktu zaznaczonego palcem na mapie. Do planowanej trasy dodamy też punkty pośrednie.

Wyznaczanie trasy trwa dość długo, biorąc pod uwagę fakt, że nawigacja udostępnia nam tylko jeden wariant. Aby wyznaczyć inną trasę, trzeba w ustawieniach zmienić typ trasy (krótka, optymalna, szybka). Na szczęście jest to całkiem łatwe. Co ciekawe, typy te zmieniamy za pomocą suwaka, można więc wybrać trasę pośrednią między krótką a optymalną czy optymalną, z naciskiem na szybką. Oczywiście już po wyznaczeniu trasy możemy zmienić jej podstawowe parametry, jak włączenie/wyłączenie dróg płatnych, dróg gruntowych, promów, czy uwzględnianie danych o ruchu drogowym (omijanie korków - tu oczywiście wymagane połączenie z internetem).

MapaMap potrafi wytyczyć trasę dla samochodu osobowego, dla pieszego oraz przełajową. Wyznaczoną trasę możemy zapisać do późniejszego wykorzystania oraz odtworzyć jej demo.

Jeśli chodzi o trafność obliczanych tras, to trudno im coś zarzucić. Czasem chciałbym mieć wybór, zwłaszcza gdy do celu prowadzą dwie drogi o wysokim priorytecie - aby uzyskać alternatywę, trzeba pobawić się suwakiem lub dodać punkty pośrednie. Wtedy MapaMap całkiem sprawnie "odgaduje" intencje i wyznacza oczekiwaną trasę.

Prowadzenie


Nie ma się do czego przyczepić. Podczas jazdy nawigacja dobrze trzyma się drogi, wskazówki, odczytywane bezimiennym głosem męskim lub damskim są precyzyjne i wypowiadane wystarczająco wcześnie. Interfejs podczas jady - czytelny. Możemy nawigować w widoku 3d lub 2d. W tym pierwszym trybie nawigacja podczas jazdy w gęstej zabudowie obniża się, a podczas jazdy autostradą oddala (jak w iGo). Manewry są sygnalizowane wyraźną zieloną strzałką rysowaną bezpośrednio na śladzie drogi. Dodatkowo na dolnej belce informacyjnej mamy takie dane jak: prędkość pojazdu, znak najbliższego manewru, odległość do manewru, odległość do celu i czas do celu. Dotykając belki możemy włączyć ekran "komputera" pokładowego, który wyświetla wszystkie informacje w postaci tekstu i cyfr (bez mapy).

Na ekranie pojawia się też znak ograniczenia prędkości (jej przekroczenie może być sygnalizowane dźwiękiem i zmieniającym się kolorem) oraz przycisk do zgłaszania zdarzeń na trasie (wypadki, policja itp.).

Wyświetlany jest asystent pasa ruchu, ale nie rozumiem, dlaczego jest taki mały? Przy ekranie obróconym poziomo asystent wyświetlany jest w prawym górnym rogu i jest zdecydowanie za mały!




Denerwujące jest przycinanie animacji. Momentami kursor skacze, co jest szczególnie irytujące podczas manewrowania w wąskich i krótkich uliczkach - wtedy kursor nie zawsze nadąża za manewrem. Po raz kolejny powtórzę - optymalizacja, a właściwie jej brak, to największy mankament androidowej MapyMap.

Filmy



Prezentacja:





Przejazd:



Podsumowanie 


Plusy:
  • przyjemny dla oka, prosty interfejs
  • dokładna mapa i baza adresów
  • dobre wyznaczanie trasy
  • wygodna obsługa
  • asystent pasa ruchu, traffic, dużo ustawień
  • atrakcyjne ceny licencji

Minusy:

  • lagi!
  • malutki asystent pasa ruchu
  • tylko jedna trasa
  • problemy z aktualizacją


Ocena

7/10
Solidna nawigacja na Polskę z kiepską optymalizacją.

Link do aplikacji w sklepie Play

3 komentarze:

  1. Tylko nie wiedzieć czemu w MapieMap na Androida jest dostępna cały czas mapa 2016Q2, podczas gdy na Windowsa CE jest już 2016Q4.

    Swoją drogą można odnieść wrażenie, że producenci wiodącego swego czasu u nas oprogramowania nawigacyjnego (tj. AutoMapa i MapaMap) nie do końca się odnajdują w nowych realiach - nie dość, że odpowiedniki ich aplikacji z WinCE na Androida są raczej skopane, to jeszcze chcą za nie całkiem niemałych pieniędzy (AutoMapa - 150 zł rocznie za mapę Europy).

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy27.1.17

    Czy mógłbyś zrobić przejazd bez muzyki i z dźwiękiem lektora?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli producent wprowadzi jakieś znaczące zmiany w kolejnej aktualizacji, zainstaluję ponownie. Na tę chwilę nie mam ważnej licencji.

      Usuń

Proszę o zachowanie kultury w komentarzach.