5 lutego 2017

W poszukiwaniu nawigacji idealnej: CoPilot Europe


W cyklu W poszukiwaniu nawigacji idealnej kolejna płatna aplikacja - CoPilot Europe. Z recenzji dowiecie się, czy warto w nią zainwestować, czy może pozostać przy darmowych rozwiązaniach.

Za nawigacją CoPilot, która w sklepie Google występuje w kilku postaciach ("darmowy" CoPilot, w którym po okresie próbnym trzeba dokupywać poszczególne elementy programu, oraz wersje dedykowane konkretnym regionom świata, np. Europe, Brazil, USA, UK + Ireland, czy też osobne programy dla kierowców ciężarówek) stoi brytyjska firma ALK Technologies z Londynu.

Przedmiotem tej recenzji jest wersja CoPilot Europe zawierająca pełne pokrycie mapowe krajów europejskich.

Podstawowe informacje 


CoPilot Europe jest nawigacją płatną (obecnie kosztuje 159,99 zł, ale w okresowych promocjach można ją nabyć za połowę tej kwoty - ja kupiłem program na wyprzedaży świątecznej pod koniec listopada 2016), korzystającą z map Navteq (firma jest własnością HERE), a więc tych samych, które są dostępne w Here WeGo czy iGo.

Co ważne, wspomniany zakup jest jednorazowy i pozwala w pełni cieszyć się wszystkimi funkcjami nawigacji. Nie trzeba niczego dokupywać, jak w iGo. Cena obejmuje wszystkie mapy Europy, wraz z ich dożywotnią aktualizacją, wszystkie funkcje nawigacyjne oraz roczny abonament usługi Active Traffic. Po roku można usługę wykupić ponownie lub jej nie odnawiać.

W ramach sklepu wbudowanego w aplikację można też kupować mapy innych kontynentów - choć to mało logiczne, to przynajmniej nie ogranicza nas do jednego kontynentu i możemy rozbudowywać możliwości raz zakupionego programu, zamiast kupować osobne edycje CoPilota. Co ciekawe, w sklepie nie ma wszystkich kontynentów.

Przykładowe ceny:
  • mapy Bliskiego Wschodu - 124,99 PLN
  • mapy Azji Południowo-Wschodniej - 124,99 PLN
  • mapy USA i Kanady - 44,99 PLN

W menu Moje mapy znajdziemy dostęp do map Europy podzielonych na mniejsze lub większe zestawy, podobnie jak ma to miejsce w TomTom Go. Można więc od razu pobrać pakiet Europa i nie martwić się koniecznością pobierania map poszczególnych krajów przed wyjazdem w podróż. Taka paczka waży 3,83 GB.

Rozmiary map

  • Polska - 270 MB
  • Czechy - brak pojedynczej mapy, dostępna m.in. w zestawie Europa Środkowo-Wschodnia - 588 MB
  • Francja - 572,5 MB
  • Niemcy - brak pojedynczej mapy, dostępna m.in. w zestawie DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Liechtenstein) - 631 MB


Dostępne są też mapy Rosji, Ukrainy i Turcji. Dla osób, które dużo podróżują po Europie i jej obrzeżach, jest to bardzo dobry deal. Same mapy mają bardzo kompaktowe rozmiary i pozwalają oszczędzać miejsce w pamięci telefonu. Mapy można przechowywać na karcie SD.

Od zakupu w listopadzie 2016 miałem już jedną bezpłatną aktualizację map w styczniu 2017. Niestety, nie sposób się dowiedzieć, z jakiego okresu są to mapy, w aplikacji brak informacji o dacie wydania. Pozostaje samodzielnie sprawdzić obecność oddanych niedawno do użytku dróg. Według mojej oceny, mapa Polski zawiera wszystkie główne odcinki, które były obecne w mapach Q2016. Być może mapa jest nowsza, ale tego na 100% nie potrafię potwierdzić.

Można więc powiedzieć, że z aktualnością map jest dobrze, a przesłana na początku roku aktualizacja daje nadzieję na w miarę regularne uzupełnianie danych mapowych przez dewelopera.

Niestety, aktualizacja oznacza konieczność pobrania całej mapy od nowa, nie tylko jej zmienionych fragmentów.

Warto dodać, że niedawno aplikacja przeszła gigantyczny facelifting, który całkowicie odmienił jej wygląd. Zmienił się całkowicie wygląd menusów oraz ekran prowadzenia. Ten ostatni możecie porównać ze stanem z grudnia 2016, kiedy to udało mi się nagrać przejazd (patrz sekcja Filmy poniżej).


Same mapy mają wygląd zbliżony do tego, co znajdziemy w Here WeGo, producent CoPilota szczególnie nie ingerował w ich styl, aczkolwiek w ustawieniach można wybrać jeden z wielu schematów kolorystycznych, zgodnie ze swoimi upodobaniami.

Responsywność mapy stoi na średnim poziomie, ale ze wskazaniami ku wysokiej. Zoomowanie map jest dość płynne, przycięcia nie są uciążliwe. Również przesuwanie i obracanie mapy za pomocą palców jest dość intuicyjne i wygodne.

Do opcji przechodzimy przez menu boczne wysuwające się po kliknięciu w przycisk z trzema kropkami. W tym miejscu można rozpocząć wyszukiwanie, zmienić nachylenie mapy (2D, 3D), utworzyć lub edytować trasę, wreszcie przejść do opcji. Menu jest schludne, ładne, sensownie pogrupowane i co ważne, działa szybko i bez zawieszek.

Całe menu jest po polsku, do dyspozycji mamy jeden głos nagrany (Katarzyna) oraz syntezę mowy (odczyt nazw ulic). Do jakości nagranego głosu nie mam zastrzeżeń, komendy są poprawne językowo i odpowiednio czytelne.

Wyznaczanie trasy


Trasę możemy wyznaczyć na kilka sposobów:

- za pomocą wyszukiwarki, w której wpisujemy najpierw nazwę miasta lub kod pocztowy (nie trzeba wybierać kraju), a następnie ulicę i numer domu lub przecznicę. Podpowiedzi są zwykle trafne i dostępne już po wpisaniu kilku liter. Gdy trzeba wpisać numer domu klawiatura automatycznie zmienia się na numeryczną.

- za pomocą wyszukiwarki Yelp (niezbędne połączenie z internetem)
- za pomocą wyszukiwarki POI
- za pomocą książki adresowej w telefonie (wyszukiwanie adresów przypisanych do kontaktów)
- za pomocą współrzędnych
- wreszcie poprzez wskazanie punktu na mapie (aplikacja od razu wyświetli aktualną pogodę dla tego miejsca).

Wytyczanie trasy ze Śląska na Hel trwa ok. 5 sekund. Ta sama operacja, tym razem z celem umiejscowionym w Paryżu, to już kilkanaście sekund. W zależności od trasy nawigacja wytycza jeden do trzech wariantów do wyboru. Czasy wyświetlane są w postaci dymków.

CoPilot posiada kilka typów zdefiniowanych profili wytyczania tras: samochody osobowe, pojazd kempingowy, motocykl, rower, pieszy. Dla kierowców ciężarówek przygotowano osobną aplikację z oznaczeniem "truck".

Niestety, w ustawieniach nie znalazłem opcji wyłączenia dróg gruntowych - wielka szkoda, to jeden z podstawowych parametrów, na które zwracam uwagę.

Podczas jazdy możemy korzystać z usługi Active Traffic oraz szeregu ostrzeżeń  (ograniczenia prędkości, fotoradary, ostrzeżenia o POI). Są to zarówno ostrzeżenia wizualne, jak i dźwiękowe (można je włączać i wyłączać).

CoPilot posiada też usługę CommuteMe, która służy do optymalizacji codziennych dojazdów do pracy i ponoć "uczy się" tej trasy - ale powiem szczerze nie bardzo widzę zastosowanie. Pewnie dlatego, że do pracy mam 20 minut piechotą :)

Do utworzonej trasy można dodawać punkty pośrednie i to zarówno za pomocą wyszukiwarki, jak i dotykania punktów na mapie. Kolejność punktów można zmieniać w dowolnym momencie, również po uruchomieniu prowadzenia.

Prowadzenie


CoPilot to, jak już się pewnie zorientowaliście, solidny produkt i również na tym polu nie zawodzi. Interfejs, w trybie poziomym, grupuje informacje o podróży po prawej stronie ekranu (zakres wyświetlanych informacji można zmieniać) i zawiera najpotrzebniejsze dane, z wielką żółtą strzałką najbliższego manewru na czele. Dostępny jest asystent pasa ruchu, który, choć mógłby być czytelniejszy, ułatwia ustawienie się na właściwym pasie. Dobrą robotę wykonują żółte linie naniesione bezpośrednio na przebieg trasy, które w przypadku skrętu zmieniają się w czytelne strzałki - bardzo ułatwia to zorientowanie się w nadchodzących manewrach, nie trzeba patrzeć na panel boczny.

Do samego prowadzenia nie mam uwag, program ani razu podczas testów nie zgubił się, nie "odpadł" od drogi. Natomiast nie do końca jest dla mnie jasne nawigowanie pomiędzy punktami pośrednimi - raz wyświetla się odległość do najbliższego punktu, kiedy indziej do celu (choć są dodane punkty via). Program ma też dziwną przypadłość związaną z dodawaniem punktów pośrednich na drogach dojazdowych do dróg szybkiego ruchu - po prostu je pomija podczas prowadzenia, co jest dość irytujące i może wpakować użytkownika w niezłe kłopoty (przykład w prezentacji wideo).

Przypadłością map Here są też nie do końca zgodne ze stanem faktycznym informacje o ograniczeniach prędkości.

Przed rozpoczęciem nawigacji, można trasę podejrzeć w trybie demo z regulowaną prędkością. Fajną opcją jest też możliwość zapisywania planu trasy (wraz z punktami pośrednimi) do późniejszego wykorzystania.



Filmy


Prezentacja




Przejazd



Przejazd (stary interfejs)


Podsumowanie


Plusy

  • aktualne mapy
  • rozsądna cena za pakiet wszystkich usług i map z dożywotnią aktualizacją
  • pewne prowadzenie
  • dowolność zarządzania punktami pośrednimi
  • zapisywanie planów tras
  • czytelny i szybko reagujący interfejs
  • obsługa kart pamięci


Minusy

  • brak informacji o tym, z którego kwartału mapy są aktualnie wgrane
  • błędy w podawanych ograniczeniach prędkości
  • problemy z nawigowaniem przez punkty pośrednie
  • brak możliwości wyłączenia dróg gruntowych w kalkulacji tras
  • długie uruchamianie się problemu i sporadyczne glitche na Androidzie 6.0


Ocena

7/10
Bardzo solidny, wzbudzający zaufanie program nawigacyjny korzystający z dobrych map Here. Po dużej aktualizacji graficznej jest szansa na kolejne ulepszenia i rozwój nawigacji.


Link do aplikacji w sklepie Play

1 komentarz:

  1. Co do punktów pośrednich, to możesz każde wyszukanie dodać jako faktyczny punkt pośredni (bo np. jesteś kurierem i "zaliczasz" kolejne miejsca). Wtedy podaje odległość do najbliższego punktu. Możesz też ustawić miejsce jako "punkt orientacyjny", służący do wymuszenia, aby trasa przebiegała w pasujący nam sposób. Dla takich punktów program nie podaje odległości.

    OdpowiedzUsuń

Proszę o zachowanie kultury w komentarzach.