15 grudnia 2015

W poszukiwaniu nawigacji idealnej: Magic Earth Navigation & Maps


Jeszcze tego nie wiecie, ale od nieco ponad roku jestem namiętnym kierowcą. Uzyskanie przeze mnie uprawnienia do prowadzenia pojazdów kategorii B zbiegło się dużym zainteresowaniem samochodami (stałem się też posiadaczem pierwszego własnego auta) oraz podróżami. Szybko się okazało, że uwielbiam jeździć na każdym dystansie: czy to lokalnie, czy w dalekie podróże. Nie można więc było uniknąć tematu nawigacji GPS, takiej na Androida, najlepiej darmowej.

Od miesięcy tropię więc nawigację idealną. Na razie jej nie znalazłem, każda z testowanych przeze mnie ma swoje zalety, ale i wady. W cyklu "W poszukiwaniu nawigacji idealnej" przedstawię wam wyniki swoich testów i wrażenia z użytkowania. Będę też monitorować rozwój tych programów, które na stałe zagościły na moich smartfonach.

Na początek Magic Earth Navigation & Maps.


Za tę w pełni darmową aplikację odpowiada zespół, który pracował nad Route 66, markową nawigacją tworzoną w Szwajcarii.

Magic Earth ma praktycznie identyczny interfejs i funkcje co Route 66 - główną różnicą są użyte mapy, w przypadku Magica są to mapy OSM (Open Street Map - mapy tworzone przez społeczność). Ich główną zaletą jest duża aktualność, wadą - sporadyczne błędy w oznaczeniach dróg czy obiektów.

Dobra nawigacja moim zdaniem powinna mieć następujące cechy:

  • łatwość obsługi - w podróży chcę mieć możliwość szybkiego ustawienia trasy
  • prosty, nieprzeładowany interfejs - chodzi tu zarówno o ekran nawigacji podczas jazdy, jak i interfejs całej aplikacji - czy jest uporządkowany, intuicyjny
  • szybkość i płynność działania - obliczanie tras, przeliczania tras w trakcie jazdy powinno być błyskawiczne, a animacja mapy płynna, bez przycięć
  • lektor - głos i intonacja mają znaczenie; preferuję głosy męskie
  • jakość komunikatów głosowych - powinny być zwięzłe i jednoznaczne
  • jakość map - ideałem są mapy często aktualizowane, zawierające dobrą bazę adresową i POI; jeśli do tego jest to przyjemne dla oka (ikony, kolory) - to tylko jeździć!
  • last but not least - zaangażowanie twórców aplikacji: czy odpowiadają na maile i komentarze, czy słuchają sugestii użytkowników, czy często aktualizują program.

Podstawowe informacje

Aplikacja jest w pełni darmowa, brak ukrytych opcji premium, brak wbudowanego sklepu (był obecny w poprzednich wersjach).

ME oferuje wyznaczanie tras dla samochodów osobowych, rowerów i pieszych. Mamy do dyspozycji dwa tryby podróży: najszybsza i najkrótsza. Możemy też ustawić, czy trasa ma omijać autostrady, drogi płatne oraz promy. Brak opcji wykluczenia dróg gruntowych i dróg niskiej jakości - szkoda.

Możemy też ustawić alarmy przekroczenia prędkości w terenie zabudowanym i poza (do 20 km/h powyżej obowiązującego limitu). ME ma zainstalowaną bazę stacjonarnych fotoradarów.

Do niedawna można było wykupić informacje o korkach w wielu krajach, natomiast w najnowszej wersji tę funkcjonalność usunięto.

Pobieranie map jest bardzo proste: wchodzimy na listę krajów (cały świat, bez podziału na kontynenty) i przeglądamy listę lub wpisujemy nazwę kraju w wyszukiwarkę (dostępne polskie nazwy krajów). Duże państwa nie są podzielone na regiony jak w niektórych nawigacjach (np. Here) - konieczne jest pobranie całego kraju, nawet jeśli przejeżdżamy tylko przez jego wąski pas przy granicy.

Mapy są duże. Polska ma 715,41 MB, Czechy 408,73 MB, Niemcy - aż 2,34 GB (!). Podobnie Francja - 2,42 GB. To bardzo dużo i posiadacze telefonów z ograniczoną pamięcią i bez obsługi kart pamięci będą zgrzytać zębami.

Mam nadzieję, że producent posłucha mojej prośby i opracuje odchudzone wersje map dla kierowców. Przykłady innych nawigacji pokazują, że bazując na OSM można ścisnąć mapy o więcej niż połowę podanych powyżej wartości.

Na plus - serwery ME są bardzo szybkie i nawet te ogromne mapy ściągają się sprawnie. Pamiętajcie o tym, żeby ściągać po wi-fi!

Z polskich głosów mamy do wyboru Maję i Szymona. Maja nie przekonała mnie, dziwnie wymawia słowa. Za to Szymon... miód na moje uszy. Takiego właśnie spokojnego, opanowanego głosu poszukiwałem. Uwielbiam go słuchać, nawet jeśli czasem przesadza z długością komunikatów.

Dla fanów syntezatorów mowy jest też systemowa konwersja tekstu na mowę.

Wyznaczanie trasy

Proces definiowania trasy jest dość intuicyjny. Możemy użyć ogólnej wyszukiwarki i wpisać do niej nazwę miejscowości (wtedy znacznik ustawi się w jej centrum) lub nazwę ulicy i numer domu. Bardzo przydatna jest też opcja wpisywania nazw punktów POI, jak sklepów czy atrakcji turystycznych (np. Ikea Katowice, Wawel - w tym przypadku navi sama podpowiada Zamek Królewski na Wawelu).

Możemy też wybierać punkty docelowe z historii, z adresu (tradycyjny podział państwo-ulica-numer-skrzyżowanie), podając współrzędne, z kontaktów (jeśli w książce telefonu macie przypisane adresy do kontaktów, nawigacja ustawi ten adres na mapie po wybraniu kontaktu), wreszcie klikając dowolny punkt na mapie. Ta ostatnia opcja jest dla mnie największą zaletą ME - można łatwo sprawdzać odległości między miejscami po prostu pukając w mapę.

Do tego mamy tryb demo z regulowaną prędkością - bardzo przydatne w planowaniu podróży.

Podczas planowania można łatwo dodać dwa punkty pośrednie - przydatne, kiedy chcemy zmienić przebieg zaproponowanej trasy.

Po określeniu parametrów trasy nawigacja zwykle podpowiada 2-3 trasy do wyboru; informacje o liczbie kilometrów i czasie są wyświetlane w postaci "dymków".


Prowadzenie

To co najważniejsze, czyli jak sprawuje się ME w akcji.

Ekran prowadzenia zawiera w górnej części strzałkę kierunku i nazwę ulicy lub nr drogi, do której zmierzamy oraz liczbę kilometrów do następnego manewru. W dolnej części mamy odległość do celu, a po kliknięciu bieżącą prędkość oraz znak ograniczenia prędkości. Pośrodku numer drogi lub nazwa ulicy, którą jedziemy. Po prawej stronie liczbę minut pozostałych do celu lub po kliknięciu godzinę przybycia (niestety tylko w formacie AM-PM). Do tego ikonkę baterii.

Jako jedna z nielicznych nawigacji darmowych ME posiada asystenta pasa ruchu, który wyświetla informacje w górnej lub dolnej części ekranu (w zależności od orientacji).

Widok 3D zmienia się na 2D (z lotu ptaka) gdy dojeżdżamy do miejsca manewru. Pomaga to w rozeznaniu się w sytuacji zwłaszcza na skomplikowanych skrzyżowaniach czy zjazdach z autostrady.

Animacje są bardzo płynne, na moich sprzętach nie ma opóźnień, praktycznie nie zdarzyły się sytuacje przegapienia zjazdu, bo nawigacja się "spóźniła". Również komendy głosowe pojawiają się z odpowiednim wyprzedzeniem.

Na zmianę kierunku pojazdu nawigacja reaguje całkiem szybko, płynnie wyznaczając nową trasę.

Jakość map

Tu oczywiście wszystko zależy od społeczności OSM. Jakość mapy Polski mocno się poprawiła, znajdziecie na niej wszystkie nowe inwestycje drogowe. Każda aktualizacja przynosi oddane do użytku drogi - to ważne np. na Górnym Śląsku, gdzie rozbudowa Drogowej Trasy Średnicowej spowodowała drastyczne zmiany komunikacyjne w Gliwicach. Tu warto mieć jak najnowszą mapę.

Dodatkowo ME oferuje możliwość sprawdzania pogody i wpisów na Wikipedii dla wybranego obszaru. Jest to bardzo proste, wystarczy znaleźć na mapie literkę W, kliknąć i już artykuł z Wiki pojawia się na ekranie. Oczywiście wymagane jest połączenie z internetem.

POI jest dużo i są dobrze opisane. Ikonki w dobrym guście. Problemem zgłaszanym przez użytkowników są braki w numeracji domów, szczególnie w małych miejscowościach. Da się z tym żyć - nie oczekuję, że darmowa nawigacja podprowadzi mnie pod same drzwi.

Nadmiar danych powoduje niestety bardzo dużą wagę map, o czym już wspomniałem.

Uwaga:

Przykład tego, jak wiele zależy od umiejętności edytorów OSM. Odcinek A4 między Gliwicami a Katowicami jest przez nawigację ignorowany (prowadzi przez DTŚ, czyli dłuższą trasą), ponieważ edytor OSM błędnie oznaczył odcinek w Rudzie Śląskiej, na którym prowadzone są roboty drogowe (trasa jak najbardziej przejezdna). Dla nawigacji ten odcinek nie istnieje! Co ciekawe, wybranie przeciwnego kierunku skutkuje uwzględnieniem tego odcinka A4 - wszystko jest w porządku.

Takie są uroki otwartego źródła map i trzeba się z tym pogodzić, jeśli decydujemy się na darmowe nawigacje z OSM na pokładzie.


Zobacz filmik prezentujący możliwości nawigacji:





Przejazd z nawigacją - kliknij tutaj


Podsumowanie


Plusy:
  • ładny interfejs, łatwe wyszukiwanie, dużo opcji wyszukiwania
  • płynna animacja podczas jazdy
  • możliwość dodania 2 punktów pośrednich do trasy
  • możliwość "przejechania" całej trasy w trybie demo
  • sprawnie działający asystent pasa ruchu
  • szybki algorytm - trasy są wyznaczane bardzo szybko, przeliczanie trasy po zmianie kierunku również dość szybkie
  • łatwość skalowania mapy i przeglądania trasy - działa pinch to zoom
  • bardzo fajny głos męski (Szymon)
Minusy:
  • zdarza się dziwnie wyznaczona trasa (ale można ją skorygować dodając punkty pośrednie)
  • mapy są ogromnych rozmiarów, np. Niemcy i Francja po ponad 2 GB każda!
  • na rondzie nie wyświetla się numer zjazdu, trzeba popatrzeć na kształt ronda lub słuchać uważnie komend
  • brak opcji pomijania dróg gruntowych


Ocena:


7/10

Dobre perspektywy rozwoju; warto mieć.


Link do aplikacji w Google Play

Recenzowana wersja: 7.015.48.EE8174A.ADA02A5, data aktualizacji w Google Play: 23.11.2015

Zapraszam do dyskusji w komentarzach!
Marcel

7 komentarzy:

  1. Anonimowy4.1.16

    Aplikacja rzeczywiście zapowiada się całkiem nieźle - podoba mi się m.in. możliwość wybrania trasy spośród kilku wariantów, czego nie oferuje używany przeze mnie MapFactor Navigator. Interfejs przyzwoity, widok mapy również. Na razie jednak absolutnie dyskwalifikujący jest dla mnie brak numerów domów w mniejszych miejscowościach (mapa Polski w MapFactorze zajmuje mniej niż 300 mb, a baza adresowa jest nieporównywalnie bogatsza). Może w przyszłości coś się zmieni, wtedy chętnie bym się "przesiadł".

    Jeszcze lepiej zapowiada się Twój blog - ciekawe, potrzebne recenzje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za wsparcie - dobrze wiedzieć, że ktoś to czyta i uznaje za przydatne :) To bardzo mobilizujące!

      Obiecuję kolejne ciekawe aplikacje (w tym nawigacje), o których mało kto słyszał a dorównują tym najbardziej znanym.

      Co do Navigatora, kiedyś używałem, zamierzam sprawdzić co się zmieniło po dłuższym czasie.

      Usuń
  2. A mnie nie działa głos w tej nawigacji. Ustawiłem na "Szymona" i nic - cisza przez całą drogę. Czy ktoś mi może podpowiedzieć co zrobić, żeby działało?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy24.5.17

      Trzeba najpierw ściągnąć plik lektora a potem ustawić

      Usuń
  3. Anonimowy21.9.17

    Nawigacja ma słaby wybór opcji przeliczania trasy. W związku z tym prowadzi albo po autostradach albo po najmniejszych wioskach. Nic pośredniego. Brak opcji aktualizacja mapy. Od kilku miesięcy nie zaktualizowało mapy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy23.9.17

    dobra mapa mi tam samochodowe trasy szybkiego ruchu nie sa potrzebne :)))

    OdpowiedzUsuń

Proszę o zachowanie kultury w komentarzach.